Πριν από περίπου εκατό χρόνια τσιμινιέρες που κάπνιζαν και τεράστια εμπορικά βαγόνια με κάρβουνα και ατσάλι σηματοδοτούσαν την βιομηχανική πρόοδο. Δεκαετίες αργότερα, η πλήρης αυτοματοποίηση των εργοστασίων, με ρομπότ και χωρίς ανθρώπους σήμαινε τη νέα πρόοδο.
Το εργοστάσιο του μέλλοντος φαντάζει σήμερα πολύ πιο διαφορετικό. Σε αυτό δουλεύουν αρμονικά ρομπότ και άνθρωποι. Και ακόμα καλύτερα να μην υπάρχουν ούτε τσιμινιέρες που να καπνίζουν. Εκτός αυτού το υλικό παραγωγής που θα χρησιμοποιείται θα μπορεί να ανακυκλώνεται.
Σήμερα, 15 Μαΐου, στο Kέμνιτς εγκαινιάζεται ένα τέτοιο εργοστάσιο, το οποίο έχει κατασκευαστεί από το ινστιτούτο Fraunhofer. Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Μίχαελ Σερκάσκι, το εργοστάσιο χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εκπέμπει λιγότερους ρύπους και συμπεριλαμβάνει ανθρώπους στη διαδικασία παραγωγής.
Τέλος στη σπατάλη
Στόχος είναι να καταναλώνεται όσο το δυνατόν λιγότερη ενέργεια. Για την ακρίβεια να υπάρχει καλύτερος συντονισμός μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης ενέργειας. Στην τρέχουσα γλώσσα των ειδικών διαχείρισης ενέργειας, αυτό το μοντέλο ονομάζεται 2.0. Στο συγκεκριμένο εργοστάσιο του μέλλοντος στο Kέμνιτς χρησιμοποιείται πολύ η ηλιακή ενέργεια και χρησιμοποιείται το χρονικό διάστημα που παράγεται περισσότερο. Δηλαδή κατά τις μεσημεριανές ώρες.
Κατασκευή μιας πόρτας αυτοκινήτου
Κατασκευή μιας πόρτας αυτοκινήτου
Σημαντικό όμως για το εργοστάσιο του μέλλοντος είναι η σύνδεση των ανθρώπων και πάλι με την παραγωγή. «Ο άνθρωπος όλο και απομακρυνόταν τα τελευταία χρόνια από την παραγωγή» λέει ο οικονομολόγος Μίχαελ Σερκάσκι. Πιστεύει όμως ότι σε ένα εργοστάσιο το οποίο λειτουργεί μόνο με μηχανές και όχι με ανθρώπους, πολλές ευκαιρίες χάνονται. Για παράδειγμα η κατασκευή ιδιαίτερων, ατομικών προϊόντων. Μπορεί ένας πελάτης να θέλει να συμβάλλει ο ίδιος με τις ιδέες του στην κατασκευή του αυτοκινήτου του. Στο μέλλον εργαλεία, ρομπότ και άνθρωποι θα εργάζονται στενότερα μεταξύ τους.
Σήμερα, τα ρομπότ απομονώνονται συχνά από τους ανθρώπους διότι υπάρχει ο κίνδυνος τραυματισμού τους. Τα συνδικάτα μέχρι σήμερα αντιδρούν στο να χρησιμοποιούνται χωρίς περιορισμούς τα ρομπότ και να μην είναι απομονωμένα από τους ανθρώπους. Ωστόσο για τους ερευνητές είναι ένα ενδιαφέρον πεδίο πως θα μπορέσουν στο μέλλον άνθρωποι και ρομπότ να μοιραστούν τον ίδιο εργασιακό χώρο.
Ακόμα πάντως και εάν η διαδικασία παραγωγής που προτείνει το εργοστάσιο του μέλλοντος είναι διαφορετική, τα προϊόντα θα παραμείνουν τα ίδια. Μια πόρτα αυτοκινήτου θα έχει τις ίδιες προδιαγραφές. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν μεγάλη περιέργεια να δουν στην πράξη πώς λειτουργεί το συγκεκριμένο εργοστάσιο. Λάθη δεν επιτρέπονται στην πράξη διότι τα λάθη κοστίζουν .
Fabian Schmidt / Μαρία Ρηγούτσου
Υπεύθ. Σύνταξης Ειρήνη Αναστασοπούλου